Ingyen laptop programok Magyarországon – lehetőségek, tapasztalatok, tanulságok

Az elmúlt években Magyarországon több ingyenes vagy támogatott laptopprogram indult, melyek célja az volt, hogy hozzájáruljanak a digitális esélyegyenlőség megteremtéséhez, különösen az oktatás, a szociális felzárkóztatás és a digitális kompetenciafejlesztés terén. Ezek a kezdeményezések különböző célcsoportokat értek el, például iskolásokat, pedagógusokat, hátrányos helyzetű családokat vagy közfoglalkoztatottakat. Cikkünkben áttekintjük a legjelentősebb ingyen laptop programokat Magyarországon, bemutatva azok céljait, eredményeit, és a körülöttük kialakult társadalmi visszhangot.

A Digitális Jólét Program keretében megvalósult eszközosztás

Az egyik legjelentősebb hazai kezdeményezés a Digitális Jólét Program (DJP) keretében indított „Digitális jólét eszközprogram” volt, amely 2017-től több lépcsőben zajlott. A program célja az volt, hogy elsősorban hátrányos helyzetű, digitális tudással nem rendelkező felnőttek jussanak hozzá laptophoz vagy táblagéphez, ezzel segítve a digitális készségeik fejlesztését és a munkaerőpiacon való érvényesülésüket.

A program keretében közel 120 ezer laptopot és táblagépet osztottak ki rászorulóknak és közfoglalkoztatottaknak, egyéni pályázat alapján. A pályázók képzésen is részt vettek, amelyben alapszintű számítógépes ismereteket sajátíthattak el. A programot a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Hatóság (NMHH) és a Digitális Jólét Nonprofit Kft. koordinálta.

Forrás:

Iskolai eszközfejlesztés: Laptopszétosztás tanároknak és diákoknak

A COVID-19 járvány hatására 2020-ban és 2021-ben a távoktatás kihívásaira válaszul az állam több intézkedést hozott az iskolai digitális infrastruktúra javítására. Ennek egyik fontos eleme volt az ingyen laptopok kiosztása a pedagógusok és a tanulók részére.

A Belügyminisztérium által 2022-ben elindított program során összesen 300 ezer laptop kiosztását tervezték, főként 7. és 10. évfolyamos diákok, valamint pedagógusok számára. A cél az volt, hogy a tanulók saját eszközzel rendelkezzenek, és így hatékonyabban vegyenek részt az oktatásban, akár távolléti formában is.

Az eszközök kiosztása több ütemben történt, és 2023-ra már több tízezer tanuló és pedagógus vehette át saját használatra a gépeket. A gépek többnyire Dell, Lenovo vagy HP márkájú laptopok voltak, előre telepített operációs rendszerrel és irodai szoftverekkel.

Forrás:

A tanárok digitális kompetenciáját erősítő projektek

A pedagógusok számára az ingyen laptop nemcsak eszköztámogatást jelentett, hanem a digitális oktatásba való sikeres bekapcsolódást is elősegítette. Az Oktatási Hivatal és az Informatikai Képzési és Vizsgaközpont (IKV) több uniós projektben is részt vett, amelyben pedagógus továbbképzések és eszköztámogatás valósult meg. A pedagógusok nemcsak laptopot kaptak, de tanúsítványt is a digitális oktatási eszközök használatáról.

Sok helyen ez jelentette az első lépést ahhoz, hogy a tanárok digitálisan is modernizálják a tanítási módszereiket. Az eszközöket az intézmények kapták meg, de a pedagógusok mindennapos munkavégzésére használták.

Forrás:

Civil és önkormányzati kezdeményezések

Az állami programokon túl civil szervezetek és önkormányzatok is részt vettek laptoposztási programokban. Az Adjegyéletet.hu, a Bridge Budapest, vagy az SOS Gyermekfalvak is indítottak olyan akciókat, melyek során hátrányos helyzetű fiatalokhoz juttattak el működőképes használt laptopokat.

Ezek a programok jellemzően adományozáson alapultak: cégek vagy magánszemélyek által felajánlott laptopokat javítottak fel, majd adtak tovább rászoruló családoknak, különösen a digitális oktatás időszakában. Ezen programok mérete jóval kisebb volt, de lokális szinten sokat jelentettek az érintetteknek.

Forrás:

Kritikák és tanulságok

Az ingyen laptop programokat bár sokan üdvözölték, nem voltak mentesek a kritikáktól. Több sajtóorgánum és szakértő rámutatott arra, hogy:

  • A pályázati rendszer bonyolult volt, különösen az idősebb, digitális írástudással nem rendelkező jelentkezők számára.

  • Nem mindenki kapott használható minőségű eszközt – néhol elavult, lassú gépeket kaptak a pályázók.

  • A képzések mélysége és hatékonysága eltérő volt, sok helyen csak formális oktatás zajlott, kevés gyakorlattal.

Mindemellett a programok pozitív hozadéka is megkérdőjelezhetetlen: százezrek juthattak először saját számítógéphez, amellyel beléphettek a digitális világba.

Hogyan lehet most hozzájutni?

A jelenleg is futó programok részeként néhány lehetőség továbbra is elérhető, főként:

  • iskolai eszközfejlesztés keretében a 7. és 10. évfolyamos diákok számára,

  • civil szervezetek adományprogramjain keresztül, főként hátrányos helyzetű családoknak,

  • illetve újabb uniós pályázatok is várhatók a 2021–2027-es ciklusban.

Érdemes figyelni az Oktatási Hivatal, a Belügyminisztérium, illetve a Digitális Jólét Program híreit, valamint a helyi önkormányzatok hirdetményeit.

Összegzés

Az ingyen laptop programok Magyarországon komoly lépést jelentettek a digitális szakadék csökkentésében. Bár a programok nem voltak hibátlanok, mégis több százezer ember életét változtatták meg – esélyt adva a tanulásra, a munkára, az önállóbb életre. A jövő kihívása az lesz, hogy ezek az eszközök valóban tudás- és értékteremtő használatban maradjanak, és ne csupán egyszeri juttatásként tekintsünk rájuk.


Felhasznált források: